1. 10. 2008

O tomto blogu

Milí priatelia,
ani neviem ako som založil tento blog. Jednoducho som dostal nápad, za ktorý vďačím skutočnosti, že moji dvaja synovci stretli v lese malé medvieďa. Keďže sa rád túlam po okolitých lesoch a stráňach či už pešo alebo na bicykli, či už sám alebo s dobrodružným spolkom SOM, a keďže rád fotím, filmujem a píšem o tom čo som zažil a objavil, rozhodol som sa, že napíšem o tomto stretnutí s medvieďaťom správu.
Uvedomil som si, že príbehov o stretnutí medveďa s človekom som si vypočul pri mojich potulkách pomerne dosť a predpokladám, že neboli posledné. Bačovia, lesníci, turisti, ale aj obyčajní ľudia žijúci v podhorských dedinách a mestách Slovenska majú medvedích zážitkov určite dosť. Tak prečo ich nenapísať?

Stretnutie s medveďom má neobyčajné čaro. Všetci čo sa s ním stretli, alebo mali možnosť medveďa pozorovať, tento zážitok popisujú ako výnimočnú udalosť, ako niečo čo sa dá ťažko opísať. Nezáleží na tom, či ste ste príležitostný turista alebo profesionál, ktorý je v lese takmer každý deň, stretnutie s medveďom vám zastaví dych, očarí vás, na chvíľu vás premení na skamenelinu a potom donúti bojovať o váš holý život. Veď aj veľkému znalcovi medveďov Miroslavovi Sanigovi, vedeckému pracovníkovi zo Starých hôr zovrelo poriadne srdce a oblial ho studený pot keď pri fotení Cyklámenov Fatranských v štureckom priesmyku, zistil že sa asi desať metrov od neho nachádza veľká medvedica s dvoma mláďatami.

Verím, že príbehy, ktoré tu nájdete vám poskytnutú zaujímavé a napínavé čítanie o bezprostredných zážitkoch s našou najväčšou šelmou Medveďom hnedým. Nejde tu však len o napätie, hrôzu a strach, prípadne zábavu, ale o lepšie spoznanie našej prírody a jej tajomstiev, o pochopenie spôsobu života medveďa o spoznanie jeho potrieb, jeho krásy, dravosti, plachosti a v neposlednom rade o vytvorenie rešpektovaného priateľstva s týmto neobyčajne silným a chlpatým cicavcom.


Túto medvediu stopu som odfotil 17.4. 2006 keď som šiel z Banskej Bystrice na Sliač po turistickej modrej niekde v okolí Vysokého vrchu (543m), alebo inak povedané na lesnej ceste medzi Dolnou Mičinou a Vlkanovou. Topánka patrí môjmu synovcovi Ronaldovi, ktorý šiel vtedy so mnou, ale na jej základe odhadujem dľžku stopy medveďa na 26 cm, čo podľa tabuľky na určovanie hmotnosti medveďa (Hell, Sládek, 1994) by malo predstavovať hmotnosť 185kg. Teda celkom statný maco. Bohužiaľ, alebo našťastie sme ho nestretli.


Budem rád, keď vás moje príbehy nielen zaujmú, ale aj vtedy keď sa s nejakým príbehom rozhodnete podeliť. V takom prípade mi napíšte na bohus99@gmail.com. Vaše príbehy sú vítané.

Žiadne komentáre: